De Kortste Weg

We hopen natuurlijk een zo groot mogelijk aanbod uit de korte keten te kunnen bieden aan inwoners van Zuid-Holland. Want met z’n allen staan we sterk!
Ben jij een boer, producent of korte keten-initiatief, sluit je dan bij ons aan. Dan voegen we je toe aan de website en kunnen bezoekers je makkelijk vinden én een proefpakket bij je bestellen. Zo proeven ze direct wat je te bieden hebt en krijg jij de kans nieuwe klanten te werven.
Wil je met ons meedoen, neem dan even contact met ons op via groenstefamilie@milieufederatie.nl.

Niets! Al het geld dat jij betaalt voor jouw boodschappen, komt terecht bij degene die jouw boodschappen levert. Er wordt een klein bedrag, 29 cent, ingehouden voor de transactiekosten. De kosten voor de campagne, de website, de advertenties etc. worden betaald vanuit het project. Daar betaal jij dus met je boodschappen niet aan mee.

De campagne wordt gefinancierd met geld van de provincie Zuid-Holland en de Europese Unie via het Europees Landbouw Fonds voor Plattelandsontwikkeling. De Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland en alle partners stoppen daarnaast ook eigen uren en middelen in het project, omdat we het heel belangrijk vinden om vaart te maken met de voedseltransitie naar een eerlijker systeem.

De afzender van deze campagne is De Groenste Familie van Zuid-Holland. Dit is een samenwerkingsverband onder leiding van de Natuur en Milieufederatie Zuid-Holland.

Wil je meer weten over deze campagne, bekijk dan ons ‘Groenste Boekje’ (pdf). Daarin lees je over de achtergrond en insteek van de campagne.

Klopt. Het eten van vlees draagt bij aan zo’n 12% van de jaarlijkse CO2-uitstoot op aarde en zorgt bovendien voor een onevenredig gebruik van land voor de teelt van krachtvoer. Ook verbruikt de veeteelt veel schoon water.

Tegelijk leven we in een wereld waarin nog heel veel mensen vlees eten en ook producenten in Zuid-Holland vlees, kaas en zuivel produceren. Daar zitten boeren tussen met een groot hart voor dierenwelzijn en de natuur en ook die boeren willen we uiteraard graag ondersteunen in hun bijdrage aan een eerlijke, transparante en lokale productie van vlees.

Zuid-Holland produceert heel veel groenten, fruit en aardappelen. Zowel uit kassen als van de volle grond. Daarnaast komen er veel vlees, kaas, zuivel, boter, vis en bewerkte producten (brood en broodbeleg, vegetarische burgers, chips, sojasaus, etc.) uit Zuid-Holland. Gebieden als de Hoeksche Waard, het Westland en het Veenweidengebied zijn productieve landbouwgebieden. Er is al met al meer dan genoeg om de bevolking van ruim 3,6 miljoen Zuid-Hollanders te voeden.

Uit experimenten is gebleken dat je moeiteloos zo’n 80% eten uit je eigen regio kunt halen. Helaas wordt er nu nog heel veel (soms 90%) van het voedsel uit Zuid-Holland naar het buitenland geëxporteerd.

De campagne ‘De Kortste Weg’ is hard nodig omdat het niet goed gaat met de voedselketen. Ons eten vliegt de hele wereld over, we belasten het milieu en het klimaat, het dierenwelzijn staat onder druk, we worden steeds vaker ziek van te veel, te vet, te zoet of te zout eten en het inkomen van boeren is vaak bedroevend laag. Ook het landschap en de natuur in Zuid-Holland (en andere delen van Nederland) hebben te lijden onder onze voedselproductie. Steeds vaker verdwijnen weidevogels, er is een enorme insectensterfte, ons water vervuilt door bestrijdingsmiddelen, medicijnen en kunstmest en de bodemvruchtbaarheid neemt af. Dit alles omdat we de laatste tientallen jaren steeds efficiënter en tegen lagere kosten veel zijn gaan produceren.

Het moet écht anders! Een goede manier om dat te doen is je eten rechtstreeks bij boeren of tussenhandelaren in de ‘korte keten’ te kopen. En je bewust te zijn van de effecten die je als consument hebt met de keuze die je maakt. Ga je voor een paar cent goedkoper of kies je voor eten van een boer die je kent en die met respect voor het landschap te werk gaat? Wij hopen dat je – met ons – voor de tweede optie kiest. Daar zetten we met deze campagne op in.

Wil je meer weten over deze campagne, bekijk dan ons ‘Groenste Boekje’ (pdf). Daarin lees je over de achtergrond en insteek van de campagne.

Wij hebben (zie boven) de keus gemaakt om in te zetten op regionale voedselketens. Dan weet je waar jouw eten vandaan komt, krijgt de boer een eerlijke prijs en kunnen jullie eventueel samen beslissen hoe het op het bedrijf nog beter kan. Er zijn gelukkig veel producenten die een biologisch keurmerk hebben, maar er zijn ook veel producenten die de rompslomp van zo’n keurmerk liever niet hebben en hun eigen duurzame productiemethodes kiezen. Voor boeren die lak hebben aan het milieu, dieren, de natuur of aan jou als klant is in onze campagne geen plaats. De producenten die meedoen staan achter onze kernwaarden en zetten zich met ons in voor voedsel van dichtbij, verbouwd met respect voor het landschap, een eerlijke prijs voor de boer, transparant over herkomst en kwaliteit, sterk door samenwerking en verandering door doen! Jij maakt als klant deel uit van een gemeenschap van mensen die het anders willen.

Biologisch is een uitstekende keus. Maar je lost niet alle problemen in de voedselketen op met biologische producten. De grootste problemen zijn gerelateerd aan het klimaat, het landgebruik (er wordt heel veel land gebruikt voor de teelt van veevoer), het vervoer van voedsel, voedselverspilling en de achteruitgang van de bodem, insectensterfte. Jij bent heel duurzaam bezig als je weinig vlees eet en veel plantaardig (peulvruchten bijvoorbeeld), veel groenten en fruit uit het seizoen eet en weinig voedsel verspilt. Als je vlees of kaas eet of melk drinkt, dan is biologisch een prima keuze. Maar doe ook dat met mate. Elke dag biologisch vlees eten of biologische sperziebonen kopen in de winter die worden ingevlogen, is geen goed idee. Beter bewust regulier dan blind biologisch!
Met regionaal eten hoef je bovendien niet alleen een keurmerk te volgen, maar heb je zelf inzicht in de werkwijze van boeren en kun je daar invloed op uitoefenen.

Er is een groot en divers aanbod van lokaal voedsel in Zuid-Holland. Maar in een stad als Den Haag bijvoorbeeld, zijn nog weinig initiatieven om rechtstreeks aan consumenten te leveren. In deze campagne doen we met het regionale aanbod dat er is. Daarom zijn we heel blij met Willem & Drees als partners, die iedereen in Zuid-Holland van een maaltijdbox met Nederlandse biologische producten kunnen voorzien.